Någon annan än jag som hör detta?

Någon annan än jag som hör detta?

Ljudteknik - Framtidens reklamanpassade ljudvågor

2014-05-21

Ett genombrott i ljudteknik har gjort att man kan skapa ljudvågor på ett nytt sätt som isolerar vem som uppfattar dem. Det har demonstrerats på föredrag där specialtillverkade högtalare riktats mot publiken där bara ett fåtal av åhörarna i dess riktning uppfattat ljudet.

En mängd användningsområden av det mer kommersiella slaget har blivit identifierade snabbt, som bokstavligen talat “riktad” reklam på flygplatser, tågstationer och liknande där man kan komplettera reklampelare med ljud som endast dem som står tillräckligt nära kan uppfatta.

Men ett kanske mer intressant användningsområde som har potential att sänka blodtrycket och öka endorfinet på vägar i hela världen forskas på nu där dessa egenskaper kan användas för att låta respektive passagerare välja vad denne ska lyssna på, utan att använda hörlurar och därmed isolera sig helt från omvärlden. Inga kommersiella produkter finns tillgängliga i dagsläget men massiva reklamkampanjer när produkten är mogen är att räkna med.

Två företag som sysslar med avancerade komponenter till ljudteknik är:

Miltronic

Holosonics

Se även tekniken implementeras i verkligheten av All Good Organics i videon nedan.